יום ראשון, 14 בדצמבר 2008

מילון מונחים פיננסים

הקדמת פתיחה של יוגב:
אני מאמין שאחד המוסדות האמינים והמקצועיים ביותר בישראל
שמספק מידע עדכני ומקצועי בתחומי היזמות והעסקים
הוא מכללת קאשפלואו.
דרך קבע הם מארגנים סדנאות בחינם של מבחר המרצים שלהם
שבאים מתחומי הנדל"ן, האינטרנט, העסקים ושוק ההון.
זהו מקום נפלא לעשות בו נטוורקינג ולהכיר אנשים
עם דרך חשיבה דומה לשלכם.

אני רוצה להביא לכתב עותק מאחד הניזולטרים שנכתבו ע"י שי באטון, מבעלי המכללה.
זהו מאמר של מילון מונחים להשכלה פיננסית שאני מצאתי אותו מעורר השראה ביותר.

תהנו:


הכנסה חופשית
הכנסה הנובעת לא מעבודה כשכיר עבור מישהו אחר, אלא הכנסה שנוצרת בזכות מאמציו ויכולותיו האישיות של בעל ההכנסה בעולם ההשקעות והעסקים. ישנם שני סוגים של הכנסות חופשיות: הכנסה עצמית והכנסה פסיבית.
הכנסה עצמית
הכנסה חופשית הנוצרת בעיקרה מיזמות או עשייה מתמשכת של בעל ההכנסה עבור עצמו. הכנסה זו כרוכה בהשקעה של זמן וידע ולעתים גם כסף. סוגי הכנסות עצמיות לדוגמא:
עסקי אינטרנט - תוכניות שותפים, מסחר ב-ebay, פרסום ועוד.
מסחר במט"ח.
מסחר באופציות.
מסחר בחוזים עתידיים.יזמות עסקית.
יזמות נדל"ן.
שותפות פעילה בעסק.
הקמת עסק יחיד.
שיווק רשתי.
תמלוגים על קניין רוחני (ספר/פטנט/יצירה וכו').

הכנסה פסיבית
הכנסה חופשית הנוצרת בעיקר מהשקעה כספית או פיננסית, כאשר עיקר העבודה מבוצע ע"י הכסף ולא ע"י בעל ההכנסה עצמו. הכנסה זו כרוכה בעיקר בהשקעה של כסף וידע, ואילו השקעת הזמן מועטת יחסית. סוגי הכנסות פסיביות לדוגמא:
תיק השקעות אישי לטווח ארוך (למשל השקעות-ערך, השקעה בחברות המחלקות דיבידנד או אג"ח המשלמות ריבית).
השקעה פיננסית בעסקים/מיזמים/נדל"ן.
נדל"ן מניב.

הכנסה תעסוקתית
הכנסה הנוצרת מעבודה עבור מעסיק כלשהו.
יתרונותיה של הכנסה זו:
1. משרה אווירה של ביטחון לכאורה.
2. סכום ההכנסה פחות או יותר ידוע.
3. מועד קבלת ההכנסה גם כן ידוע.
4. לעתים מקבלים גם רכב/טלפון צמוד וגם הטבות סוציאליות.
5. אפשר לקבל אותה גם אם אין לך כישרון או ידע רב.

חסרונותיה:
1. הכנסה בעלת אופק התפתחות מוגבל.
2. עלולה להיפסק בכל רגע נתון ללא תלות בבעל ההכנסה.
3. נדרשים תארים ותעודות לרוב בהשקעות של שנים רבות בלימודים כדי להתקדם בה. 4. תחושת ניצול וחוסר הערכה אצל מועסקים רבים.
5. מקרים רבים של חוסר סיפוק, הרגשת החמצה ואי-מימוש עצמי.
6. מגיל 45 ומעלה כמעט בלתי-אפשרי להשתלב בה.

עצמאות כלכלית/עצמאות פיננסית
רגע מיוחל בחיינו בו רמת ההכנסות החופשיות שלנו מאפשרת לנו להתקיים באופן כלכלי עצמאי וללא תלות בהכנסה תעסוקתית. חירות כלכלית/חופש כלכלימקרה פרטי של עצמאות כלכלית בו רמת ההכנסות הפסיביות שלנו עולה על הוצאות המחיה שלנו ולמעשה מנתקת את הקשר בין הזמן להכנסה שלנו. זה כמובן המצב העדיף של עצמאות כלכלית, כיוון שכעת זמננו בידינו וחופש הבחירה שלנו גדול יותר.

מינוף
שימוש באמצעים אשר אינם נמצאים ברשותך בכדי לקדם פרויקט כלכלי. למשל, שימוש של משקיע בכספי בנק בכדי לרכוש נכס נדל"ן, שימוש של יזם בצוות ניהולי בכדי להרים מיזם עסקי, גיוס של חברה מכספי משקיעים חיצוניים כדי לפתח את פעילותה, שימוש של בעל עסק קטן בעובד בכדי לגדול ועוד. זכרו: כמעט תמיד בכל פרויקט כלכלי, מירב המשאבים הנדרשים להקמה כלל אינם בידיכם! לכן, הבנת אלמנט המינוף והכרחיותו בכדי להתקדם מבחינה פיננסית הינה קריטית ביותר. התמנפו ככל שניתן:
גייסו עובדים.
גייסו משקיעים.
גייסו אשראי.
גייסו הנהלה.
גייסו צוות מקצועי.
פשפשו בזכרונכם: האם נתקלתם פעם בחברה מצליחה שלא מעסיקה עובדים, שאין לה הנהלה מוכשרת, קווי אשראי מהבנק, שמעולם לא גייסה משקיעים ושאין לה צוות יועצים מקצועיים?

תכנון פיננסי
תהליך בו אדם או תא משפחתי יושבים (בדר"כ עם יועץ פיננסי או רואה-חשבון), ומתכננים את "מפת הדרכים" האישית להגעה לעצמאות כלכלית. תהליך זה יכלול שלושה מרכיבים:
A. ניתוח המצב הפיננסי הנוכחי - איפה אני נמצא היום או "נקודת הפתיחה".
B. ניתוח המצב הפיננסי בו אוכל להגדיר את עצמי כבעל עצמאות כלכלית - "היכן אני רוצה להיות".
C. איך מגיעים מ-A ל-B.

יזם
אדם בעל חזון ויכולת אישית, שיש לו רעיון עסקי ואת כושר הביצוע הנדרש להפיכתו לעסק עובד. בעיקר פעיל ביצירת הכנסות עצמיות, אולם כאשר הוא מגיע למצב הנפלא שהוא פורש ומעביר את השרביט הכנסותיו הופכות להיות פסיביות. יכולות עיקריות הנדרשות ממנו:
1. יכולת גיוס כספים - כושר פרזנטציה ושכנוע.
2. יחסי אנוש מעולים.
3. יכולת ניתוח שוק וזיהוי צרכים.
4. כושר הובלה והנהגה.
5. ידע בבחירת מנהלים.
6. גמישות מחשבתית והסתגלות למצבי שוק משתנים.
7. יכולת לבנות סביבו צוות מקצועי שיעבוד בהרמוניה.
8. לדעת מתי לפרוש ולהעביר את השרביט להנהלה מקצועית.

משקיע
איש בעל כסף פנוי, אשר מעוניין לגרום לו לצמוח באופן האופטימלי ביותר. בעיקר פעיל ביצירת הכנסות פסיביות. יכולות עיקריות הנדרשות ממנו:
1. סבלנות ואורך-רוח - לחכות לשעת הכושר / להזדמנות המתאימה, לנתח עסקאות, לשמוע יזמים, לחכות שזרעי ההשקעה יתחילו לנבוט.
2. כושר ניתוח פיננסי ו"אהבה" למספרים.
3. טביעת עין ויכולת זיהוי של יזמים מוכשרים ובעלי פוטנציאל.
4. יכולת לקרוא תוכניות עסקיות.
5. ידע בניהול סיכונים מול סיכויים - לדעת מתי להיכנס/לצאת, כמה לסכן, מתי לחתוך הפסדים.
6. יכולת לשימוש נבון ומושכל במינוף פיננסי.

עוסק יחיד
בעל עסק קטן או יועץ עצמאי, למעשה מועסק אצל עצמו. הכנסותיו גם מכונות הכנסות עצמיות כיוון שהצלחתו העסקית ופירותיה תלויים בעיקר בו. כמו-כן יזמים רבים מתחילים כעוסק יחיד.

מועסק
אדם שהרוב המכריע של הכנסתו הינה הכנסה תעסוקתית, ושאינו מבצע עשייה פיננסית כלשהי.

צדקה
מכשיר המשמש את המצליחנים הפיננסיים בכדי להחזיר חלק מרווחיהם לחברה שנתנה להם את האפשרות להצליח. לעתים קרובות כורך בתוכו גם הטבות מס.

עשייה פיננסית
כל פעולה שמטרתה לקדם את העושה ליצירת הכנסות חופשיות - הקמת מיזם, ביצוע השקעה, רכישת נכסים. רוב האנשים אינם מקיימים כל עשייה פיננסית וכפועל יוצא מכך גם כמעט ואין להם כל הכנסה חופשית. לא לחינם נקרא הספר הידוע של איש העסקים המצליח בני גאון "רק המעז מנצח".

השכלה פיננסית
כלים להיכרות וניתוח של צדדים ואפשרויות שונות בעולם ההשקעות והעסקים, כמכשיר חשוב בדרך לעשייה הפיננסית. השכלה פיננסית הינה אפקטיבית במיוחד כאשר מגיעה מאנשי שטח הפעילים בתחומם ומספקים ידע מעשי ועדכני על המתרחש בשוק. השכלה פיננסית הינה מעצם טבעה כללית ואינה יכולה תמיד לספק את כל צרכי הידע הספציפיים של הלומד - לשם כך נוצרה החניכה הפיננסית. חניכה פיננסית
הדרכה וליווי 1:1 של יזם או משקיע מנוסה על חניך שהינו בדרך-כלל בשלבי ההתחלה שלו כיזם או משקיע. החניכה פיננסית ממוקדת מאוד על צרכיו האישיים של החניך בדרכו לעשייה פיננסית, אם זה בתהליך ליווי עסקה מסוימת או תהליך של איתור ובדיקת עסקאות.

אימון פיננסי
האימון הינו תהליך שמטרתו השגת תוצאות מבוקשות בחיים תוך מיצוי מקסימלי של יכולות המאומן. האימון הפיננסי הינו תהליך השבחה והעצמה אישית משמעותית כהכנה לקראת עשייה פיננסית. באימון הפיננסי מסגל המאומן לעצמו דפוסי חשיבה והרגלי התנהגות ההכרחיים ליצירת פריצת-דרך והצלחה כלכלית.

צוות מקצועי
אף אחד לא נולד עם כל הידע והמומחיות בעולם. לעולם ילוו את המצליחנים אנשי מקצוע ויועצים, לעתים מאחורי הקלעים, ולעתים בקידמת הבמה. בכדי להגיע לעצמאות כלכלית, עליך למצוא לעצמך אנשי מקצוע ויועצים שתהיה לך שפה משותפת עמם, תוכל לעבוד עמם בהרמוניה ולתת בהם אמון. לכן, אם הינך רציני בהצלחה בעולם ההשקעות והעסקים, בנה לעצך צוות רציני סביבך, שיכלול למשל:
עורך-דין.
רואה-חשבון.
יועץ השקעות.
בנקאי.
יועץ עסקי.
יחצ"ן / משרד פרסום.
שמאי מקרקעין.
אדריכל.
אינך נדרש כמובן להעסיק את כולם כל הזמן, ובשלבים הראשונים של הקריירה שלך כמשקיע או כיזם ייתכן ותעסיק את היועצים שלך לפי פרויקט ולא בריטיינר חודשי. אולם, וודא כי הם יהיו זמינים עבורך לכשתצטרך אותם, ודאג להבין איך בדיוק כל אחד מהם יכול לעזור לך, ואיך תוכל להפעיל אותו.

נטוורקינג – Networking
רציני בשאיפתך להיות משקיע או יזם מצליח? הקף את עצמך באנשים מתאימים שיוכלו לקדם אותך לקראת הגשמת שאיפותיך הכלכליות - אנשים שיוכלו לעזור לך למצוא עסקאות טובות, אנשים שיוכלו להצטרף אליך לעסקאות משותפות, אנשים שתוכל ללמוד מהם, אנשים שתוכל לדבר איתם על השקעות ועסקים ועל כסף. מקום מצוין ליצור קשרים כאלו הינו במועדוני יזמים או משקיעים למיניהם. ואל תשכח לקחת כרטיס ביקור (אם אין לך, לך להוציא, דחוף).

אבא עשיר, אבא עני
סדרת רבי-מכר שנכתבו בידי רוברט קיוסאקי, איש עסקים ומולטי-מיליונר אמריקאי ממוצא יפני, שמטרתם לעודד את מודעות הקורא למצבו הפיננסי, ולאתגר אותו לנסות ולשפר אותו ולהגיע לרווחה כלכלית. הספרים יצרו מהפכה תפיסתית אצל אנשים רבים, אשר הבינו כי כל מה שידעו על כסף לא היה נכון, וכי בכדי להצליח מבחינה כלכלית יש לעתים לפעול באופן שונה לחלוטין מאיך שפועל רוב הציבור.עד כה תורגמו 10 ספרים מהסדרה לעברית בהוצאת מטר.

"CashFlow"
סדרת משחקי סימולציה פיננסיים שפותחו בידי רוברט קיוסאקי, מחבר "אבא עשיר, אבא עני". מטרת המשחקים הינה להקנות לאנשים השכלה פיננסית בסיסית תוך שילוב של הנאה ממשחק.

פחד
גורם משתק שעוצר אותנו מלהגשים את חלומותינו. בהיבטים הכלכליים, הפחד הוא הגורם המשתק שמונע ממרבית האנשים ביצוע של עשייה פיננסית, ולמעשה גורם להם להישאר תקועים במצבם הכלכלי הנוכחי.

מיתוסים
סיפור עם, התורם לעיצוב זהותה ותפיסת עולמה של קבוצה מסוימת, המאמינה בנכונותו של סיפור המיתוס. בהקשר הכלכלי, לרובנו מיתוסים על כסף ועסקים אשר השתרשו בנו משחר ילדותנו, ובכדי שנוכל להגיע לעצמאות כלכלית, עלינו להיפטר מהם, ובהקדם.

מועדון משקיעים
ארגון המאגד משקיעים ושתכליתו לתת למשקיעים כר פורה להתפתחות מקצועית ואישית. פעילויות של מועדוני משקיעים לדוגמא:
1. כנסים והשתלמויות.
2. ביצוע השקעות משותפות.
3. הוצאת עלון מידע, טיפים, מאמרים.
4. נטוורקינג ויצירת קשרים. עושה פיננסי
אדם המבצע פעילויות של עשייה פיננסית - רוכש השכלה פיננסית, מתאמן, יוזם, משקיע.

עושר
לכל אחד יש את ההגדרה הפרטית שלו לעושר. בתפיסה שלנו, העושר מסמל את האפשרות לבחור. לבחור מה לעשות עם זמנך, לבחור את כיווני הפעולה, לבחור מתי להיות עסוק ומתי בחופש, לבחור לעזוב הכל לשנתיים ולצאת לטיול מסביב לעולם. כאשר כל זה נקי משיקולים כלכליים - כיוון שברשותו של אדם עשיר הכנסות פסיביות מספקות וגבוהות במידה כזו שכמעט ואינן תלויות בידע שלו או בזמנו.

פנאי
משהו שאינו קיים בעולם העבדות המודרני של זמננו, ואחד השאיפות והמטרות של רובנו בגינן אנו רוצים להגיע לעושר. כאשר אתה עשיר - תוכל למצוא לך פנאי בשפע אם רק תבחר בכך.

איכות חיים
הגעה לאיזון אופטימלי בחלוקה בין חיים אישיים לקריירה. איכות החיים של מרבית עובדי ההיי-טק והתאגידים הגדולים של ימינו הינה ירודה כיוון שחלק ניכר מהזמן שלהם מוקדש לעבודה ומעט מאוד בלבד לפנאי ולמשפחה. ככל שיהיו לך יותר הכנסות פסיביות - כך תוכל ליצור לעצמך יותר זמן איכות עם המשפחה ופחות שעות עבודה.

משפחה
אותו דבר מתוק ונשגב שבשל העבדות המודרנית חלק ניכר מעובדי ההי-טק והתאגידים הגדולים זוכים להכיר רק בלילות או בסופי-שבוע.

קריירה מהבית
המהפכה של שנות ה-2000 - האינטרנט הביא אלינו היום את האפשרות להגיע לעצמאות כלכלית בלא לצאת מפתח הבית. הכלכלה הגלובלית גרמה לכך שהיום אתה יכול לעשות עסקים בכל העולם בלחיצת כפתור. יישומים מעשיים לדוגמא של מהפכת הקריירה מהבית ויצירת הכנסות עצמיות:מסחר במט"ח, אופציות וחוזים עתידיים.מסחר אלקטרוני ב-ebay.תוכניות שותפים.שיווק ופרסום.יצירת תוכן אלקטרוני ומכירתו ברשת.

"מסוכן"
תמיד מספרים לנו שעולם ההשקעות והעסקים הוא מסוכן. אז מה באמת מסוכן? בואו ונראה: להיות תלוי רק בעבודה כמקור הכנסה יחיד זה מסוכן! נקודה למחשבה - האם היית עולה לטיסה לחו"ל על מטוס עם מנוע אחד? בדיוק בשביל זה יש במטוס כמה מנועים: אם אחד ייכשל, האחרים מגבים אותו. אותו דבר אצל רוב האנשים: הם יודעים איך עושים כסף מהעבודה או מהמקצוע שלהם, אולם העולם משתנה במהירות. אם מחר המקצוע שלהם לא יהיה רלבנטי, הם עלולים למצוא את עצמם בלי הכנסה. וזה מסוכן.סיכונים בוודאי שיש - ועליך ללמוד ניהול סיכונים נבון. אם אינך יודע מה אתה עומד לעשות - אל תעשה. באמצעות פיתוח ואימון הכישורים הפיננסיים, כל אחד יכול לדעת איך לנהל סיכונים. בדיוק כפי שלא צריך להיות מהנדס מחשבים כדי לדעת להשתמש במחשב, ולא צריך להיות מכונאי רכב כדי לנהוג במכונית, ככה לא הכרחי להיות ד"ר לכלכלה בשביל לשפר את מצבך הפיננסי.

יקר
מיתוס גדול במיוחד הרובץ על רובנו, הינו מיתוס של לעשות השוואת מחירים ותמיד למצוא את הזול ביותר. יזמים ומשקיעים אמיתיים אינם חושבים בצורה כזו. יזמים ומשקיעים אמיתיים תמיד יבחנו את הצד השני של המשוואה - מה הוצאה או השקעה ייתנו להם, יכניסו להם ומהם באמת הבדלי התועלות בין החלופות השונות. בסופו של דבר רווח נמדד כהכנסה פחות הוצאה - ההכנסה או ההוצאה בפני עצמן לבדן אינן רלבנטיות!

בנק
חברו הטוב של היזם והמשקיע - ובדרך כלל שנוא נפשם של המועסק ובעל העסק הקטן. יזמים ומשקיעים מצליחים רבים מוקירים תודה גדולה לבנקים שליווי ומימנו אותם ותרמו להצלחתם (כמובן שחלק יבואו ויגידו כי הבנקים אחראים גם להתמוטטות של חלק מהם, אולם בדרך-כלל אלו היו מתמוטטים מעצמם ללא קשר בשל ניהול כושל או נפילה בפעילות העסקית).
בטוח
בעולם ההשקעות והעסקים, אין חיה כזאת. ניהול סיכונים, זוכרים?

הערת סיכום: המילון הינו פרשנותו של Cash Flow Israel למונחים המוצגים בו, ואינו בהכרח מייצג את הפרשנות הלשונית או המקובלת שלהם.

הערת סיכום של יוגב:
כדי לקבל מידע נוסף על מכללת קאשפלואו
ניתן להיכנס לאתר הבית שלהם בכתובת:
http://cashflowclub.org.il/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אם בא לכם להשאיר תגובה...