יום שני, 10 בינואר 2011

תורת המשחקים *



משחקים זה דבר לא מוערך?


משחקים, בצורתם הקלאסית, הם לדעתי דבר שלא מקבל מספיק קרדיט בחברה שלנו, בעיקר אצל המבוגרים שביננו.
לא רק בגלל הקונוטציה שמשחקים זה לילדים קטנים, אלא גם בגלל שלפעמים נוטים לזלזל בכך שמשחקים חובאים בתוכם מוסר השכל ומיומנויות שאותן אנחנו יכולים ליישם גם בחיי היום-יום.

טוב, אולי אני קצת מגזים בכך שמבוגרים מזלזלים במשחקים, אחרת לא הייתה קמה תורה שלמה שנלמדת במיטב האוניברסיטאות שגם נקראת "תורת המשחקים".
אבל אם נשים לב באמת, הרבה מאד מהמיומנויות השונות שיש לנו, בין אם יהיו פיזיות, רגשיות או אינטלקטואלית נובעות ממשחקים כאלו או אחרים (מחבואים, קלאס, מונופול, משחקי טריוויה, שח-מט ועוד...)

לעיתים אני מנחה משחק חברתי שנקרא "CashFlow 101" במכללת קאשפלואו.
למי שלא יודע, מדובר על אותו משחק שהמציא רוברט קיוסאקי מתהילת סדרת "אבא עשיר".

המשחק הזה מדמה סימולציות מעולם העסקים, ההשקעות והרכישות שדרכו חבורת של שחקנים (בגילאים מגוונים ביותר) מתוודעים לשפה, דרכי התנהגות ורעיונות שקיימים בעולם העסקים, כשהמטרה שלו היא ליצור נכסים ועסקים שמכניסים כסף בצורה לא תלוית זמן לשחקן וככה הוא מצליח "להשתחרר ממירוץ העכברים".

אם קראת אחד או יותר מהספרים של קיוסאקי ידוע לך שהמנטרה שהוא חוזר עליההיא שכל אחד אחראי היום על החינוך הפיננסי האמיתי שלו. בהבנה האמיתי מה זה "חוב טוב" ו"חוב רע". מה זה "נכס" ומה זה "התחייבות".
הקטע הוא שגם אם תיקח את הנושא החשוב מאד הזה ותסביר אותו בהרצאה לאנשים יכול מאד להיות שרק 10-20% באמת יקלטו את זה ולרוב זה פשוט יעבור "מעל הראש".

לעומת זאת, כשאני נמצא במשחק ורואה את הפעילות של האנשים, שבשם הרצון שלהם לנצח במשחק, מתחילים לצמצם חובות, לרכוש נכסי נדל"ן, לתווך עסקאות אחד לשני ופועלים דרך קבע כדי לאזן את דף תזרים המזומנים שלהם חווית הלמידה שלהם הופכת לאפקטיבית פי כמה!
אפקטיבית עד כדי כך שהם מתחילים להמשיל את הסיטואציות הווירטואליות הללו גם לחיים האמיתיים שלהם ובהמשך גם מחפשים איך להפעיל את הידע החדש שלהם במציאות...

קיוסאקי עצמו מספר בקומניקטים שלו לגבי המשחק, שדבר מרכזי שעודד אותו ליצור את המשחק היה קונספט שנקרא "קונוס הלמידה" שהמציא בחור שקוראים לו דייל אדגר.
וזה נראה ככה:

קונוס הלמידה


קונוס הלמידה בעצם ממחיש שהתנסות אמיתית בדבר מסוים נקלטת אצלנו ברמה של כמעט 90%.
הרבה יותר משמיעה, קריאה או ראייה.
אבל לא רק התנסות "בדבר האמיתי" מלמדת אותנו משהו, אלא גם סימולציה של התנסות בדבר האמיתי!
משחקים, בסופו של דבר, הם חוויה חברתית, "לא מחייבת" שנוח לפעול בה, ולכן אני גורס שמשחקים
הם מאד חשובים בחיים שלנו.

אז למה אני חופר כאן על משחקים בפוסט הזה, אתם בטח שואלים?
בקריאה היום באחד מבלוגי ה IM, האוהבים עליי,  אריק הולמלנד מפרסם קישור
שנותן זווית מעניינת על מקומם של המשחקים בעולם השיווק של מחר

הוא מצורף לבחינתך (מומלץ ומשעשע ביותר):




*הערה:הקישור למכללת קאשפלואו הוא קישור שותפים, אם תחליט למסור את הפרטים שלך למכללה
אז כנראה שאתוגמל מכך, לשיקולך הפרטי בלבד*




אם אהבת את מה שקראת, לא להסס לעשות Share אוקיי?
:)

בהצלחה.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אם בא לכם להשאיר תגובה...